Ben jij benieuwd hoe Generatie Z de wereld van morgen vormgeeft? Wil je ontdekken hoe deze generatie denkt, werkt en onderneemt?
Tijdens de IDG Hub Achterhoek neemt Dianne Heesakkers ons mee in haar onderzoek rondom de Inner Development Goals (IDGs), waar ze momenteel aan werkt bij Nijenrode. Samen verkennen we hoe Gen Z impact maakt en welke rol deze generatie speelt in de transities die we nodig hebben.
Wat kun je verwachten?
- Inzichten over Generatie Z en hun kijk op leiderschap & ondernemerschap
- Een deep dive in de IDGs en hoe deze bijdragen aan persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling
- Laat je inspireren, praat mee en bouw samen aan de toekomst
57% van Gen Z wil ondernemen. Maar hoe combineren ze ‘live to enjoy’ met ondernemerschap?
Dianne Heesakkers verkocht het familiebedrijf, ging op onderzoek uit en kwam de Inner Development Goals tegen. Nu woont ze parttime in de Achterhoek, is weer ondernemer en werkt aan haar scriptie over de IDGs.
Notities die ik maakte tijdens de bijeenkomst:
“Van geërfde toekomst een eigen toekomst maken.”
Familiebedrijf is niet zo rooskleurig als iedereen wel denkt.
Dianne gaat een boek schrijven over dit onderwerp – familiebedrijf
Ze werkt voor haar onderzoek aan een nieuwe theorie op basis van IDG framework en Gen Z (12-27 jaar).
Nieuwe mensen die de arbeidsmarkt op komen. Wat vinden de huidige werkgevers en managers van Gen Z:
- Ze hebben altijd wel wat.
- Strawberry generation.
Wat vinden ze zelf:
- Op gegroeid in digitale tijdperk.
- Ze hebben meer werk prive balans. Je werkt om te leven, niet andersom.
- Transparantie.
- Ze verkiezen purpose boven salaris.
- Het de gedrevenheid om iets te doen met het klimaat.
Kloof tussen babyboomer en Gen Z is te groot.
De jeugd heeft het moeilijk. Veel mentale klachten. Je ziet veel gebruik van middelen.
Ze zijn mentaal anders gebouwd.
Chiel: “Gaan we de wereld voeden, of de wereld vullen?”
Wat hebben ze nodig:
- dat mensen naar ze luisteren
- dat ze de ruimte krijgen om te doen
In India zijn veel GenZ-ers die bedrijven starten, vooral vrouwen.
Veel 14-jarigen die een eigen bedrijf beginnen – in handel, website, dropship, influencers spelen hierin een rol.
Zijn Achterhoekse jongeren meer traditioneel?
Onderzoek is wereldwijd die Dianne heeft gebruikt.
Onderzoeksvraag van Dianne:
How do Gen Z entrepreneurs address the challenge of “live to enjoy” philosophy with entrepreneurial requirements?
Het zijns (verbinding) stuk mist vaak in organisaties.
Als Gen Z de toekomst bepaalt, wat denk je dat dan compleet verandert?
We moeten het samen doen. Niet alleen Gen Z.
Oorspronkelijkheid kan niet ingewikkeld zijn.
Unesco school, de 17 SDGs (Panora), Bas: Het gaat om twee dingen, lief zijn voor elkaar en lief zijn voor de aarde.
Tim … heeft veel onderzoek gedaan naar onderwijs hoe we dat moeten veranderen. Meer op kennis, competenties , en vaardigheden zitten.
Humo Ludens – laten we weer gaan spelen.
Leven om te spelen.
Geld verdienen is heel saai.
Live to enjoy. Verschil tussen welvaart en welzijn.
Neem de regie. Leiderschap nemen over de richting die je wil gaan. Ondersteuning kun je ook vragen.
Paul Schenderling – Just Enough met een database van duurzame producten.





